27 Aralık 2012 Perşembe

Avrupa Resimlerinde Oryantal Halılar


Üst sol ; Johannes Vermeer - Uyuyan Hizmetçi adlı eseri 
Üst sağ; Johannes Vermeer - Sürahili Genç Kız adlı eseri
Alt sağ ; Gerard ter Borsch  - Lavta çalan genç kız ve kavalyesi
Alt sol  ; Nicolas Maes - Elma Soyan Genç Kız

14. yüzyıldan itibaren, popülaritesi yüksek, oryantal halı olarak adlandırılan islamik dokuma halılar, Avrupa resimlerinde sık sık kullanılmıştır. 
Mesela Johannes Vermeer çoğu resminde oryantal halı tasvirlerini kullanmıştır. Vermeer  Uyuyan Hizmetçi  (A Maid Asleep), resminde 17. yüzyıla ait iki Türk Halısı, Sürahili Genç Kız (Young Woman with a Water Pitcher ) isimli eserinde ise yumuşak ve ince dokulu, kırmızı zemin üzerinde arabesk çiçek desenli  İran Halısı tasvir etmiştir.

17. yüzyıl ressamı Nicolas Maes'in Elma Soyan Genç Kız (Young Woman Peeling Apples), isimli eserinde, Avrupa'da moda olan, sarı ve kırmızı renklerden oluşan Türk Lotto halısı ile kaplı bir masada oturan elma soyan bir genç kız tasvir edilmiştir. Lotto halılar, geometrik motiflerin yerini, tümüyle soyut bitkisel motiflerin almasıyla seçkinleşir. Venedikli ressam Lorenzo Lotto tarafından resimlendiği için, halı literatüründe bu tür halılar Lotto Halıları olarak adlandırılırlar. 

Yine 17. yüzyıl ressamı Gerard ter Borsch'un, Lavta çalan genç kız ve kavalyesi   (A Woman Playing the Theorbo-Lute and a Cavalier) isimli eserinde, sıra dışı tasarımıyla bir madalyonlu Batı Anadolu halısı göze çarpmaktadır.

 Üst sınıf iç mekan resimlerinde halı gösterme geleneği 18. yüzyılda da devam etmiştir. 18. yüzyıl ressamlarından Pietro Longhi'nin Ziyaret (The Visit) isimli tablosunda, şık İtalyan mobilyası üzerinde bol dökümlü Batı Anadolu ( Gördes) namaz halısı görünmektedir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Duygu ve düşüncelerinizi iletirseniz, memnun oluruz...